Bastille was dit jaar een surprise act op Glastonbury. De band speelde er op 26 juni op William’s Green, dat is een eerder bescheiden tent met twee masten. Andere verrassing was The Charlatans die the Other Stage openden om 11 uur ’s morgens wat ervoor zorgde dat de wei gewoon vol stond – nooit eerder meegemaakt op een Europees festival zo vroeg op de dag – en werden The Libertines als verrassing toegevoegd net voor het headlinerslot dat Florence and the Machine mocht invullen omdat Foo Fighters moest cancellen. Omdat James Bay tijdens het verrassingsoptreden van Bastille op de Pyramid Stage optrad en er geen doorkomen aan was naar William’s Green, moesten we dus wachten tot Pukkelpop voor we de Britse synthpopband rond frontman Dan Smith wiens debuut Bad Blood twee jaar geleden goed was voor een nummer 6 in de Vlaamse albumcharts nog ‘ns aan het werk konden zien. De opvolger van Bad Blood zou er trouwens snel komen.
Die ochtend op het perron van Aarschot richting Hasselt: “Ik heb vanmorgen niet kunnen kakken”. Een tienermeisje is haar subtiele zelve en drukt meteen de zenuwachtigheid uit die ze heeft om haar dagje Pukkelpop dat voor de boeg staat. Bastille staat hoog op haar verlanglijstje. Passenger moest ’s middags enkel met gitaar en basdrum nog trekken en sleuren om het publiek mee te krijgen tijdens “Eye of the tiger” en zelfs het eigen “Let her go. Néén: duizend en één complimenten gooien naar het publiek dat werkt voor geen meter zeker niet als het niet gemeend is. We kregen zo waar medelijden met de Britse singer-songwriter die geen backing track mee had, gewoon een gitaar en basdrum. Te weinig om een set boeiend te houden blijkbaar.
Bastille mocht voor de eerste keer aantreden op Pukkelpop. De band rond frontman Dan Smith wist nog maar al te goed dat ze vorig jaar in de regen stonden op Rock Werchter en op het einde de zon doorbrak. Géén helikoptertje spelen met poncho’s of een ander stuk textiel door er in de hand stevig mee te zwaaien op het festivalterrein van Kiewit zagen we daardoor. Wél de gekende sit down om massaal tegelijkertijd recht te veren op “Of the night” naar “Rhythm of the night”, een hit van Corona uit 1993. De verwachte afsluiter – Bastille brengt een standaardset op festivals die dus ook voorspelbaar is – was een stevig meegezongen “Pompeii”.
Maar lang niet het ganse optreden was even boeiend. Zo stak de band maar liefst drie nieuwe nummers in het optreden die ongekend waren en waarbij twee (Hangin’ en Blame) het publieksenthousiasme dan ook maar mager uitdraaide. Ook bij een donker “The driver” dat hun derde mixtape “Bastille VS. (Other People‘s Heartache pt. III)” haalde en naar Romeo en Julia verwijst kon weinig toeschouwers overtuigen. Uitzondering was een aanstekelijk en lekker uptempo “Snakes” dat het potentieel in zich heeft om een single te worden.
Bastille had nochtans hun start niet gemist met openers “Things we lost in the fire” en “Laura Palmer”. Verderop deden “No angels” (naar TLC’s “No scrubs” uit 1999) , “Icarus” en “Flaws”, waarbij Smith net als tijdens Sziget vorig jaar de frontstage in ging, richting front of house liep én de toren beklom om bovenop de tent waar de mengtafel is uit te komen, van daaruit het publiek toe te zwaaien, en zingen terwijl hij extra licht kreeg zodat ook de camera’s alles piekfijn konden registeren.
En de smartphones en aanstekers? Ja, ook die mochten de lucht ingestoken worden tijdens het optreden. En wie de handen niet vrij had, koos bijvoorbeeld voor een van de pot gerukt staaltje overacting in het publiek. Zo zagen we een meisje de armen zo zwaar om de nek van een vriend gooien, hem bijna wurgend vastpakken terwijl ze met een blik probeerde te achterhalen of er een vleugje jaloezie te bespeuren was op ons gezicht. Onze reactie was er een van “Overjoyed” – of dat letterlijk of ironisch te interpreteren valt, laten we volledig aan haar zesde zintuig over voor zover dat al zou bestaan - het sloeg voor alle duidelijkheid niet op het niveau van het optreden van Bastille dat wat middelmatig was door die bij momenten flauwe spanningsboog.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
08MAR
Whitney
Stadsschouwburg Antwerpen
08DEC
Onze Jordaan
Chasse Theater Breda
16MAR
Malle Babbe
Chasse Theater Breda
18JAN
Sister Act
Chasse Theater Breda
13OCT
De Hospita
Chasse Theater Breda
30APR
Tate McRae
Lotto Arena Merksem
01MAY
Dave Matthews Band
Vorst Nationaal Brussel
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
03MAY
De Miskenden
CC Brasschaat
03MAY
Prins Arthur V
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
04MAY
CQ
CC Kapellen
04MAY
We Have a Dream
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
04MAY
Kiss The One We Are
deSingel Antwerpen
25APR
Mamamanie ★★★★1/2
DE Studio Antwerpen
24APR
The Fall Guy ★★
Kinepolis Antwerpen
22APR
Abigail ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
20APR
Ravensbrück ★★★★★
MAS Antwerpen
20APR
Magdalena ★★★★1/2
Blikfabriek Hoboken
19APR
Prins Arthur V ★★★
DE Studio Antwerpen
17APR
Civil war ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
15APR
Kim Wilde ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen